Facebook

Twitter

Instagram

Google plus

Pinterest

Bausch Lomb Top
st medica
crest

Home / Prevencija / Da li unosite dovoljno gvožđa?

Da li unosite dovoljno gvožđa?

Prevencija
Nameštaj | Prevencija | Da li unosite dovoljno gvožđa?
Da li unosite dovoljno gvožđa?

Nedostatak gvožđa veoma je čest među stanovništvom modernog sveta, a žene su u naročitom riziku.

 

Gvožđe je ključno za proizvodnju hemoglobina, proteina koji pomaže crvenim krvnim zrncima da dopreme kiseonik do svih delova vašeg tela. Bez njega trpi ceo organizam i može doći do anemije.

 

Proverite koji su najčešći simptomi nedostatka gvožđa i ako se prepoznajete u njima, posetite vašeg lekara.

 

Osećate se iscrpljeno

 

Najčešći simptom nedostatka gvožđa je iscrpljenost, ali ga ljudi obično pogrešno pripisuju svakodnevnim obavezama i stresu.

 

Međutim, reč je o tome da vašim tkivima nedostaje kiseonika, pa nemate eneregije koja vam je potrebna. Ako se vaša iscrpljenost često javlja sa osećajem slabosti, nervoze, nedostatka koncentracije,, moguće je da je reč o nedostatku gvožđa.

 

Bledi ste

 

Hemoglobin daje krvi crvenu boju, koja vašu kožu čini ružičastom. To znači da nizak nivo ovog proteina može dovesti do toga da vaša koža izgleda bledo i ispijeno.

 

Ako imate svetao ten, to ćete lako primetiti. Međutim, bez obzira na vašu boju kože, nedostatak gvožđa vidljiv je na desnima, na unutrašnjoj strani usana i s unutrašnje strane očkih kapaka. Ako su bleđi nego što je normalno, verovatno je reč o nedostatku gvožđa.

 

Lako ostajete bez daha

 

Bez obzira na to koliko duboko dišete, ostajete bez vazduha? To je možda zbog toga što vam nedostaje gvožđa.

 

Ako primetite da lako ostajete bez daha prilikom svakodnevnih aktivnosti, obratite se vašem lekaru.

 

Srce vam "preskače"

 

Ako osećate bilo kakvu neregularnost u srčanim otkucajima, imajte u vidu da se stanje u slučaju nedostatka gvožđa može pogoršati i dovesti do niza hroničnih problema.

 

Imate sindrom "nemirnih nogu"

 

Oko 15 odsto ljudi koji imaju sindrom "nemirnih nogu" pate od nedostatka gvožđa. Što je nivo tog minerala u organizmu niži, to su simptomi gori.

 

Boli vas glava

 

Telo kom nedostaje gvožđa imaće za prioritet dopremanje kiseonika do mozga, a druga tkiva će stavljati na drugo mesto. Međutim, čak i tad može se desiti da do vaše glave ne dođe dovoljno kiseonika, zbog čega otiču arterije u mozgu i izazivaju uporne glavobolje.

 

Osećate se nervozno bez razloga

 

Nedostatak gvožđa može vas učiniti nervoznijim, nego što bi trebalo da budete. Nedostatak kiseonika utiče na vaš simpatički nervni sistem, koji je neka vrsta "papučice za gas" vašeg tela.

 

Osim toga, nedostatak gvožđa ubrzava rad srca, pa ćete imati teškoće da se opustite.

 

Opada vam kosa

 

Nedostatak gvožđa, naročito onda kada dovede do potpuno razvijene anemije, može izazvati gubitak kose.

 

Telo se ponaša kao da je u fazi preživljavanja i kanališe kiseonik do vitalnih organa zapostavljajući folikule dlake. Normalno je da dnevno opadne oko 100 dlaka. Ako je taj broj u vašem slučaju veći, posavetujte se sa lekarom.

 

Proverite da li spadate u rizičnu grupu za nedostatak gvožđa

 

Imate teške cikluse

 

Jedan od glavnih razloga nedostatka gvožđa kod žena su preobilna menstrualna krvarenja. Telo uspe da nadoknadi oko polovine izgubljene krvi, ali to nije dovoljno jer već sledećeg meseca sledi nova menstruacija.

 

Ako gubite više od tri kašike krvi mesečno, porazgovarajte sa vašim ginekologom.

 

Vi ste vegetarijanac ili vegan

 

Nije sve gvožđe isto. Vaše telo apsorbuje gvožđe koje potiče iz mesa i ribe dva do tri puta efikasnije od onog koje potiče iz biljaka.

 

Ipak, možete biti vegan ili vegetarijanac sa normalnim nivoom gvožđa u krvi, ako pažljivo planirate obroke. Obogatite ishranu tamnozelenim lisnatim povrćem, integralnim žitaricama, mahunarkama i uparite ih sa hranom bogatom vitaminom C, poput paprika, bobičastog voća i brokolija, kako bi absorpcija bila bolja.

 

Trudni ste

 

Folna kiselina s razlogom se uzima i pre i tokom trudnoće, ali je bebama takođe potrebno i gvožđe koje "kradu" iz maminih rezervi. Štaviše, mnoge žene izgube značajnu količinu krvi tokom porođaja, što dodatno smanjuje nivo gvožđa u organizmu.

 

Ako ste trudni, a naročito ako nosite više beba ili redovno povraćate zbog jutarnje mučnine, u dogovoru s lekarom uzmite suplemente gvožđa.

 

Imate celijakiju ili zapaljensku bolest creva

 

Čak i ako unosite dovoljno gvožđa ishranom, celijakija i zapaljenske bolesti creva, poput Kronove bolesti i ulcerativnog kolitisa mogu dovesti do problema sa absorbovanjem nutrijenata.

 

Ako imate neku od tih dijagnoza, proverite nivo gvožđa u krvi.

 

Kako da uzimate više gvožđa?

 

Svaki organizam traži različit nivo gvožđa. Ženama između 19. i 50. godine obično treba oko 18 mg dnevno. Međutim, ako ste u drugom stanju, biće vam potrebno i do 27 mg.

 

Ako dojite bebu, potrebno vam je samo 9 mg.

 

Žene koje su u menopauzi treba da unose osam miligrama, što je količina koja se nalazi u samo jednoj porciji mahunarki, spanaća, govedine, orašastih plodova, piletine ili leblebija.

 

Takođe, kada je reč o gvožđu, više ne znači uvek i bolje.

 

Višak gvožđa u organizmu može izazvati oštećenje unutrašnjih organa i povećati rizik od dijabetesa, srčanog udara i kancera, naročito kod starijih ljudi.

Kontaktirajte nas putem društvenih mreža

Korisni linkovi

Health
Health | Uređenje doma | Nameštaj
best health
best health | Uređenje doma | Nameštaj
mens health
mens health | Uređenje doma | Nameštaj
natural pharmacy
natural pharmacy | Uređenje doma | Nameštaj
womens health
womens health | Uređenje doma | Nameštaj
naturals health
naturals health | Uređenje doma | Nameštaj
pharmacy times
pharmacy times | Uređenje doma | Nameštaj
prevention
prevention | Uređenje doma | Nameštaj
shape
shape | Uređenje doma | Nameštaj
total health
total health | Uređenje doma | Nameštaj