Facebook

Twitter

Instagram

Google plus

Pinterest

Bausch Lomb Top
st medica

Home / Zdrava ishrana / Savršenstvo voćnih napitaka

Savršenstvo voćnih napitaka

Zdrava ishrana
Nameštaj | Zdrava ishrana | Savršenstvo voćnih napitaka
Savršenstvo voćnih napitaka

Zaljubljenici dobrog zdravlja širom sveta su postali zavisni od egzotičnih napitaka, navodnih čudesnih napitaka koji nude zdravlje i sreću u svakom svom gutljaju. Ali sa najnovijim prirodnim čudima koja dostižu najveće zabeležene prodaje do sada, možda je krajnje vreme da se nekih navika oslobodimo za svagda.

 

Kao nikada do sad, gotovo na svakom koraku se govori i upozorava o nastanku nekog novog oboljenja, virusa, pandemije, statistici koja ukazuje na povećanu smrtnost ... a statistika je neumoljiva i svojim ciframa apsolutno potvrđuje sve navedeno. Svaka takva pretnja pogađa tačno ono od čega se svi mi najviše plašimo i zaziremo. I ne samo mi, nego i milioni ljudi koji su živeli pre i koji će živeti posle nas, a to je smrt. Taj strah svih ovih vekova nije uspeo da iskoreni niko, ni psiholozi, psihijatri, duhovnici, gurui, sveštenici, monasi. Ipak, po svemu sudeći ima i onih koji su uspeli da ga iskoriste u svoju korist i da na njemu dobro zarade. Poznato je da su u strahu velike oči, i da se u takvim situacijama prihvata sve kao moguće rešenje. Svaki novi proizvod je novi potencijalni sveti gral za večno spasenje. Što je neki sastojak takvog napitka egzotičniji, i sa udaljenijeg i nepristupačnijeg dela sveta, to je veće verovanje u njegovu lekovitost. Takvih proizvoda je sve više, a rezultata po svemu sudeći sve manje. Od nauke svi uče, samo se razlikuju po tome kako je ko primenjuje. 

Prošle godine samo su u Americi registrovana 53 nova proizvoda i napitka koji u svom sastavu sadrže Brazilske bobice acai. Ukupna vrednost prodaje svih proizvoda sa ovim voćem amazonskog porekla je dostigla vrednost od 104 miliona dolara, što je gotovo duplo više nego u 2007. godini, ako je verovati marketinškoj firmi Spins koja se bavi analizom tržišta. Zbog toga i ne iznenađuje činjenica da su neki od najvećih svetskih proizvođača osvežavajućih napitaka uzeli svoje učešće u ovoj priči: Pepsi je vlasnik Naked Juice, koji takođe prodaje acai proizvode, i Jamba Juice ima u svojoj ponudi acai proizvod. Ovo su naravno samo neki od primera, a lista je dovoljno dugačka da joj se kraj ne nazire. 

Jedan od osnivača ovakve uspešne kompanije koja se zove Sambazon je i Ryan Black. Negde krajem 1999. godine, on je sa svojom devojkom i dobrim prijateljem putovao u Brazil kako bi tamo proslavili početak novog milenijuma. Osnovna ideja njih troje je bila da surfuju, ali i da obiđu sva interesantna mesta i upoznaju se sa lokalnim običajima. Tada se gospodin Black prvi put susreo sa dugačkim redovima ljudi koji čekaju da kupe napitak acai. 

„Tamo je postojao samo jedan mali acai bar u koji smo odlazili svakodnevno za acai bobice“, priseća se, „i bio sam radoznao, pa sam pitao: Koliko prodate ovih napitaka u toku jednog dana“. Momak je odgovorio: „Ne znam, možda oko 300“. 

Bobice su bile purpurne. Gospodin Black ih je video zelenim. 

Tokom decenije, acai je bio hit godišnje prodaje kompanija Sambazon i narastao je u prijavljeni prihod od 25 miliona dolara. Tako je jedan posao koji je započeo u malim skromnim uslužnim barovima dostigao i izborio se za mesto na policama u 15000 prodavnica, uključujući i prodavnice zdrave hrane. Tokom ovog procesa uspeli su i da lansiraju fenomen POM veličanstveni, napitak od nara koji je postao prava senzacija zahvaljujući samouverenim tvrdnjama kako je njegov arsenal antioksidanata jači nego kod soka od borovnice i crvenog vina. Sambazon, kako se ispostavilo, je bio u situaciji da tvrdi isto, pa i za nijansu više: Njihov acai sok je takođe u svom sastavu imao i omega 3 masne kiseline, vlakna, pa čak i izvesnu količinu proteina. 

Na mnogo načina, cela stvar je izgledala kao slučajni srećni pogodak koji je pogodio surfera sa neobičnog avanturističkog putovanja koji je uspeo da od svega razvije ozbiljan biznis. 

Istini za volju, postavlja se pitanje šta je to što vešt marketing promoviše i što se uspešno prodaje u galonima. Pre nego što je „globalna čudnovata bobica“ acai postala aktuelna, ona bi možda najbolje mogla da se opiše kao precenjen sok iz džungle koji za zdravlje nije ništa bolji od običnog soka od pomorandže. Umesto priče koja ima srećan kraj, proizvodi sa ovim egzotičnim voćem su samo još jedan dobar primer kako ponovo i ponovo svi mi isključujemo svoj mozak i otvaramo svoj novčanik onda kada nam se raskošno predstavi bočica sa egzotičnim sokom koji je pakovan kao neka vrsta prečice za besmrtnost. 

Drugim rečima, prevedeni smo žedni preko vode. 

Ponovo. 

Postoje male sumnje da acai zaista pruža nutritivni benefit, poput bilo kojeg drugog voćnog soka. Ono što je glavno jeste njegov izgled purpurne moćne tečnosti koji čini da svi ostali slični proizvodi izgledaju neegzotično i nedovoljno uverljivo. 

Prvo, sadržaj masti. Jedna od unikatnih osobina naglašenih u prodaji ovog proizvoda je sadržaj omega 3 masnih kiselina, koje su pronađene i kod riba, a koje mogu doprineti smanjenju rizika od srčanih oboljenja. I dok je istina da postoji i voće koje u svom sastavu sadrži ovu masnu kiselinu, količina koja se nalazi u acai je teško ona količina zbog koje bi se trebalo hvaliti. Morali biste da sručite ogromne količine nekog od ovih proizvoda kako biste uneli količinu omega 3 masnih kiselina koju biste inače uneli sa samo 100 g lososa. 

Prišli smo gospodinu Jeremy Blacku, vlasniku već pomenute uspešne firme Sambazon, i upoznali ga sa našom matematikom. Omega 3 masne kiseline čine samo 1 procenat od ukupnog sadržaja masti koji se nalaze u acaiu. On je to potvrdio uz obrazloženje da „nijedna od kompanija sa ovim proizvodom ne promoviše taj sadržaj kao visok. Promocija se odnosi na sadržaj te masne kiseline uopšteno.“ U stvari, acai sadrži malo širi spektar masnih kiselina, uključujući omega 6 i omega 9. Ova poslednja navedena masna kiselina je u stvari pravo čudo napitka acai. Veoma je retko pronaći omega 9 masnu kiselinu u voću koje se obično koristi za napitke ili neke druge vitaminske napitke. 

Onda, uzmimo u obzir baš tu omega 9 masnu kislinu, poznatu i kao oleinska kiselina. Ona daje ovom napitku identičan odnos masnih kiselina kao što ga ima za srce prijateljsko maslinovo ulje, kako se navodu na Sambazon web sajtu. Dobra vest: Acai napitak sadrži više oleinske kiseline nego omega 3 masnih kiselina. Loša vest: Ta količina je gotovo nevidljiva. Potrebne su izuzetno velike količine ovog napitka da bi se unela količina oleinske kiselina koja je jednaka jednoj kašici maslinovog ulja. 

Odgovor kompanije je bio: „Pomenuti odnos smo naveli samo da bi potencijalni korisnici stekli predstavu o sadržaju ovih masnih kiselina“. 

Još jedna od navodnih prednosti acai proizvoda jeste i njegov sadržaj vlakana: U 250 g Sambazon acai napitka nalazi se 1 g vlakana. Ili gledano drugim očima, možete popiti ogromnu količinu soka, ili pojesti samo jedno parče integralnog hleba. Sok će vam obezbediti 600 kalorija, a parče hleba 100 kalorija. 

Gospodin Black je naravno ponovo ima prigodno objašnjenje koje je ovog puta glasilo: „Bilo bi zaista previše od ovog soka očekivati i govoriti kako on sadrži baš sve što vam je potrebno, a to između ostalog ne znači da je poruka da ne jedete hleb“. 

Ono što oni poručuju, on na tome insistira, je da je veoma neobično za sok da sadrži „pristojnu količinu“ vlakana zajedno sa već pomenutim mastima. 

Možete se kladiti da se fraza „pristojna količina“ nikada nije pojavila u marketinškim porukama firme Sambazon. Ili na sajtu jedne kompanije koja koristi multilevel marketing za prodaju svojih acai proizvoda koji u svom sastavu sadrže još 18 različitih vrsta voća, i koja tvrdi da je jedna od najbrže rastućih kompanija na svetu. 

Ljudi iz marketinga dobro znaju kako reklame odzvanjaju i oni čine sve što je u njihovoj moći kako bi to i uradili. Ovo vam može potvrditi svaki psiholog, objašnjavajući ulogu motivacije, emocija i donošenja odluka. 

Sada je zvučno ime u ishrani mnogo očiglednije nego sam termin antioksidant. Tačno je i to da naučnici još uvek vode debate oko toga koliko su antioksidanti efikasni u prevenciji oboljenja, jer generalno veruju da su oni korisni jer uništavaju slobodne radikale koji su poznati po tome da destruktivno utiču na ćeliju. U marketinškim krugovima, antioksidanti imaju još veći udar: Oni prodaju proizvod. 

Evo kako to sve funkcioniše: ukoliko neka kompanija želi da plasira svoj super napitak u antioksidantsku arenu, sve što treba da uradi jeste da tvrdi kako njihov voćni napitak ima visok ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) rezultat. Prevedeno na srpski, to bi značio rezultat dobijen laboratorijskim merenjem, testiranjem uzorka određene hrane, napitka ili suplementa koji neutrališe slobodne radikale. Sveža borovnica sadrži recimo 65525 ORAC poena u 100 g, dok crvene ukusne jabuke imaju 4275 ORAC poena u 100 g, sudeći po podacima USDA iz 2007. godine. 

A sada bacimo pogled na acai. USDA će tek morati da testira ovo voće, ali mnogi web sajtovi smatraju da je njegov antioksidantski udarac meren ORAC jedinicama rezultat od 50000 gotovo 8 puta veći od borovnice. Na površini, prosečna osoba bi ovo videla kao nokaut, u kojem bi acai bio neprikosnoveni šampion u superteškoj kategoriji među svim voćem. Ako pogledate pažljivije, videćete da je ovaj meč možda namešten. 

Kao prvo, fantastičnih 50000 je za 100 grama acai ekstrakta u prahu, dok se ORAC rezultat borovnica odnosio na njihovo sveže stanje. To znači visoko koncentrovanu formu acai protiv razblažene (ali i dalje dostojnog predstavnika stvarnog sveta) forme borovnice. 

„Zbunjujuće je i pogrešno porediti prašak sa jednim voćem“, kaže Jeremy Black, koji insistira da je Sambazon skrupulozan u svojim testiranjima i načinu na koji se oni predstavljaju. „Trudimo se da budemo konzervativni i da ne preuveličavamo svoje tvrdnje.“ 

Drugo, acai brojke su dobijene iz jednog testa sprovedenog 2007. godine u jednoj privatnoj laboratoriji, i testiranje je bilo plaćeno od strane kompanije Sambazon. Vlasnik ove kompanije tvrdi da je poslati uzorak na analizu identičan onome koji se može pronaći u slobodnoj prodaji. 

Ali tamna tajna ORAC testiranja je sa manje principijelnim kompanijama, i tu jednostavno nema garancija. Oni mogu poslati koncentrovani uzorak najzrelijeg, najsvežijeg voća za testiranje i onda objaviti rezultate visokog ORAC rezultata na sva zvona, znajući da će krajnji proizvod koji se nalazi u prodaji biti daleko manje potentan. Proizvođači takođe mogu testirati svoj proizvod na desetine pa i stotine puta, i pikirajući najveće vrednosti ORAc-a skrivati sve one manje poželjne rezultate.

Poređenje dobijenih ORAC rezultata je neozbiljno. Niko ne očekuje da se ovekoveče ove paradigme. Vlasnici kompanije Sambazon na svom sajtu tvrde da njihov acai proizvod ima 10 puta veću vrednost antioksidanata od crvenog vina, i to je po njihovoj tvrdnji jedna od retkih situacija u kojoj se oni pozivaju na ORAC poređenja. 

Jedna druga kompanija, koja takođe u svom asortimanu proizvoda ima i acai, čini se da nema takvih uzdržavanja. Originalni acai sok kompanije pokazuje ORAC poređenja na samoj ambalaži. Malo plastično pakovanje, u stvari, uključuje prigodnu ORAC listu. Brz pogled na purpurne pločice otkriva da acai ima pet puta veću antioksidantsku moć od borovnica, više od šest puta od pomorandži, i gotovo 60 procenata više od nara. To je impresivno, sve dok ne pročitate krajnje pažljivo onaj deo sa sitnim slovima i ustanovite da je „antioksidantsko poređenje“ napravljeno korišćenjem svežeg voća, a ne soka. Drugim rečima, svi navedeni brojevi, po svemu sudeći, imaju veoma malo veze sa onim što se nalazi u bočici. 

Ovo poteže još jedno kritično pitanje koje se izgubilo u ORAC ratovima: Ne postoji samo jedna vrsta antioksidanta. Umesto toga, širok dijapazon antioksidanata je pronađen na različitim nivoima u različitom voću, od kojih je svaki potencijalno efikasan protiv specifične hronične bolesti. Naučnici sugerišu da, na primer, antocijani (jedan od primarnih antioksidanata pronađenih u acai) može ponuditi određenu zaštitu od dijabetesa i kancera. Istraživanje iz 2006. godine Univerziteta Florida je podstaklo utisak, ustanovivši da je acai smanjio produkciju nastalih ćelija leukemije čak do 86 procenata. (Rezultat je zabeležen u epruveti, a ne na ljudskom organizmu.) Antioksidanti iz karotenoida (pronađeni u žutim i narandžastim namirnicama biljnog porekla, voću i povrću), sa druge strane, bi možda mogli biti efikasniji u smanjenju rizika od kardiovaskularnih oboljenja. 

Ishod svega, kako tvrde naučnici je taj da ni jedno voće, pa ni bobice, bez obzira na to kakav ORAC rezultat imaju, ne predstavljaju antioksidantski srebrni metak. Preporuke stručnjaka su dosledne i one govore da je neophodno unositi sve nutriense, odnosno sve ove vrste navedenih sastojaka, u različitim bojama. Sa ovakvom preporukom se slažu i stručnjaci koji proučavaju bioaktivnost bobica i drugih biljnih vrsta na različitim univerzitetima širom sveta. 

Acai bobice su izvanredne, ukusne i zaista pružaju uživanje. Ali nikada nećete pronaći bilo kakav izveštaj u kojem se demonstrira da su one nutritivno specifičnije od jabuka, pomorandži, brusnica, kupina i tako dalje. Gde su dokazi? 

Postoji veoma velika tradicija ove vrste napitaka koja glasi: popijte samo ovo i svi vaši problemi će biti rešeni. Zbog toga su mnogi napici te vrste, uključujući i Acai, veoma uspešni. Ljudi se trude da budu ljubazni i tako ispadaju lakoverni, jer žele svemu da daju šansu i sve probaju, što se na kraju završi sa dosta potrošenog novca. 

Uzmite u obzir sam koncept supervoća. Pre sedam godina ovakve stvari nisu postojale. A onda se desio neviđen uspeh jednog takvog proizvoda, i otkriće novog potencijalnog superprofita koji se može iscediti iz super egzotičnog voća kao što je mango, goji i noni bobice. 

Eto ga. Supervoće je rođeno. Mediji su progutaliovu priču. Naučnici su se možda malo povukli. Ima i onih kojima se izraz supervoće ne dopada. Sam termin je zabeležen u leksikonu kao nova kategorija prirodne, zdrave hrane. Naravno, trgovci znaju svoj posao, pa je zato supervoće produkt strategije, a ne nečega što ćete pronaći da raste na drvetu. 

Drugim rečima, mi smo svi oduševljeni egzotikom. Zbog toga nije slučajnost da Goji bobice dolaze iz Kine, da Noni dolazi sa Tahitija i da Mangosteen dolazi iz tropskih evergrin šuma jugoistočne Azije i Indonezije. Ili da je Nar domaćin u Iranu i cveta u Avganistanu. 

Acai dolazi iz Amazonskih kišnih šuma, gde bobice rastu grupisano na palmama koje su lokalnom stanovništvu poznate pod imenom drveće života. To ovo drveće u Brazilu ne samo da obavija misterijom, nego i dovodi u vezu sa veoma pozitivnom asocijacijom. 

Proverite i sami. Šta vi pomislite kada vam neko pomene Brazil? Verovatno pomislite na neku tamnoputu devojku iz Ipaneme, neku vrstu mistične kulture u kojoj neki ljudi znaju tajne izlečenja i zdravlja koje mi ne znamo. Da acai kojim slučajem dolazi iz Černobila, ne bi imalo isti efekat, zar ne. 

U međuvremenu, još jedna veoma važna, i prvobitna poruka je bila saopštena od kompanija kao što je Sambazon, a to je da ona nije prepredena, bezlična kompanija koja obmanjuje milione na račun žitelja džungle, nego radije eko-prijateljska kompanija koja je posvećena jednostavnim vremenima i pletenim korpama. 

Kada je reč o marketinškoj strategiji, ona je stvarno brilijantna, jer uključuje prirodne boje kišnih šuma. Teško je pronaći neki drugi pejzaž poput kišnih šuma koji reprezentuje zelenu prirodu na pravi način. Oni pokazuju pletenu korpu punu voćnih plodova, nasuprot nekoj mašineriji koja je bere. 

Tačno je i to da je Sambazon dobio nagradu za korektno poslovanje plaćajući Brazilskim beračima pristojne plate. I 2006. godine, Američka vlada je pohvalila kompaniju za njihove napore da acai bere po organskim standardima koji imaju za cilj očuvanje kišnih šuma. Ali otkriće ovog voća neće proći bez baš ikakvih posledica. Borci za očuvanje prirode su zabrinuti da će velika širina pokošenog ili obranog prostora različite vegetacije jednostavno biti zamenjena samo svežnjem novčanica. 

I da je zasađeno više palmi i da su zasađene gušće, postojala bi i dalje briga da če oportunistički uzgajivači progutati previše zemlje i da će pribeći pesticidima i đubrivima umesto održivoj praksi. 

A tu je u svemu i skrivena ljudska uloga. Misli se da se život siromašnih ljudi, direktno povezan sa branjem acai-a, poboljšao, a ostalo siromašno-pogođeno stanovništvo koje je računalo na voće kao priuštivo, nutriensima bogat trgovinski artikal neće moći da priušte. 

Siromašna populacija mora da kupuje pirinač i pasulj, kao i meso. Cena acai tokom vrhunca sezone je sada dostigla cenu svinjetine ili piletine. Ako možete da dobijete kilogram mesa po istoj ceni za koju možete da dobijete kilogram acai, logično je da će izbor za kupovinu biti meso. 

Vrednost marketinga to nikada neće promeniti. 

Na samom kraju ne preostaje ništa drugo nego sama iskrena nada da farmaceutske i slične kompanije neće davati prioritet svojim ulaganjima u marketing umesto na istraživanjima. Naučna istraživanja su ta koja daju odgovore na dileme i pitanja, a marketing je taj koji donosi profit. Ako je nekome cilj profit, zašto bi ulagao u istraživanje? Naravno, čini se da je u svemu najskuplje manipulisanje potrošačima i poigravanje njihovim nadama i očekivanjima. I kako kažu uspešni podavci: „Svaki proizvod uvek pronađe svog kupca“. To je tačno, pa bi zato valjalo da u buduće kupci budu ti koji će birati svoj proizvod, a ne obrnuto. Dokle god kupci za svoje kupovine ne uključe mozak i otvore četvore oči, dešavaće se da uzimaju proizvode zbog kojih će ostati praznih novčanika i neispunjenih očekivanja. 

Ne tako fantastična četvorka 

Goji bobice 

PRODAJA: 

Sok od goji bobica „je najbolja hrana za borbu protiv starenja na svetu“. Ovo je tvrdnja najuspešnije firme iz Amerike koja prodaje ovaj proizvod. 

NAUKA: 

Goji bobice sadrže polisaharide, koji mogu zaštititi ćeliju od antioksidanasa koji se smatraju jednim od uzročnika starenja. Do ovog zaključka se došlo nakon istraživanja na miševima. Ali istraživanja sa ljudima pokazuje da sok doprinosi samo manjem osećaju zamora i većem osećaju zadovoljstva nakon 2 nedelje. Ovaj dokaz ukazuje na to da je subjektivni osećaj daleko od konkretnog rezultata istraživanja. 

Mangosteen 

PRODAJA: 

Antioksidanti iz ovog voća mogu čuvati vaše srce i imuno sistem. Ovo je tvrdnja vlasnika najvećeg proizvođača ovog proizvoda u Americi. 

NAUKA: 

Za antioksidante po imenu mangostanole se mislilo da su magija koja se nalazi u mangosteenu. I dok su preliminarna istraživanja ukazivala na to da ona mogu da se nose sa slobodnim radikalima u laboratoriji i mogu zaštititi od oštećenja srca laboratorijske miševe, studija iz 2009. Univerziteta iz Londona objavila je odlučno da ni jedna objavljena studija nije verifikovala ove rezultate van laboratorijskih životinja. 

Pomegranate (nar) 

PRODAJA: 

Sok od nara može biti od pomoći u borbi protiv kancera i doprineti dobrom zdravlju srca. Ovo je tvrdnja vodećeg uzgajivača ovog voća. 

NAUKA: 

Marketing misli da isplativost polifenola, antioksidanta za koji veoma mali broj studija ukazuje na to da može doprineti poboljšanju protoka krvi kod ljudi sa srčanim oboljenjima i usporiti porast Prostatičnog specifičnog antigensa (PSA) kod muškaraca sa kancerom prostate. Kako god, postojeći laboratorijski rezultati su nekako nedosledni, i ranije studije sa ljudima nisu zatvorene. 

NONI 

PRODAJA: 

On podstiče vaš imuno sistem. To je tvrdnja najvećeg distributera ovog proizvoda u Americi. 

NAUKA: 

Ovaj proizvod iz raja je jedini poznati izvor noni-ppt, supstance bogate polisaharidima koja može pomoći hemoterapiji da ubije ćelije kancera i stimuliše imuno sistem kod miševa. Jedina stvar je ta da postoji malo naučnih dokaza koji bi potvrdila da je noni zdraviji za ljude nego ostalo voće. Sva istraživanja Nonija su još uvek preliminarna i ne razlikuju se mnogo od onih koje biste videli za neke manje egzotične voćne sokove.

 

Portal Farmacija & Medicina – vitamini, zdrav život, lečenje, prevencija, farmaceutske kompanije, lekovi, preparati, suplementi, savršeno zdravlje, lepota i estetika, estetska hirurgija, ordinacije, klinike, bolnice, stomatološka, ginekološka, oftamološka ordinacija, žensko i muško zdravlje, nega kože, zdrava ishrana, dijeta, alternativna medicina, fitness, bolesti, roditelji i deca, bebi svet, duh i telo, psihologija, vesti iz medicine i farmacije... 

Kontaktirajte nas putem društvenih mreža

Korisni linkovi

Health
Health | Uređenje doma | Nameštaj
best health
best health | Uređenje doma | Nameštaj
mens health
mens health | Uređenje doma | Nameštaj
natural pharmacy
natural pharmacy | Uređenje doma | Nameštaj
womens health
womens health | Uređenje doma | Nameštaj
naturals health
naturals health | Uređenje doma | Nameštaj
pharmacy times
pharmacy times | Uređenje doma | Nameštaj
prevention
prevention | Uređenje doma | Nameštaj
shape
shape | Uređenje doma | Nameštaj
total health
total health | Uređenje doma | Nameštaj